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Sujet: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mar 13 Nov 2012 - 17:59
En 1883, Friedrich Gretsch, un immigrant allemand, a ouvert une petite boutique à Brooklyn pour fabriquer des banjos et des tambours. L'entreprise a prospéré, mais en 1895, il mourut subitement à l'âge de 39 ans. Son fils, Fred Gretsch, Sr., a pris le contrôle de l'entreprise alors qu'il était encore adolescent.
Fred un homme qui travaille dur pour un jeune, a rapidement étendue l'entreprise pour produire des guitares et des mandolines. Il a également commencé à importer des instruments et des produits connexes (écorces, sciures, copeaux de rabotage et poussières de ponçage, chutes...) en 1916 l'entreprise occupait un énorme édifice de dix étages au 60 Broadway Street à Brooklyn. Les annuaires d'entreprises des années 1920 affiche le nom de l'entreprise comme Fred Gretsch Mfg Co.
La société a continué de croître, et en 1929, une succursale a été ouverte à Chicago, au 226, avenue South Wabash. Ils ont produit une centaine de milliers d'instruments par an. En 1940, la Société a acheté Banjo Bacon, et en 1967, Gretsch a été acquise par le piano Baldwin et Organ Company. They had been making and advertising banjos from about 1870 and in 1902 introduced "Daynor" banjos, each of which had a hole In the vellum.
After World War I they made a range of banjos with the trade name "Rex" and these were being advertised well into the 1920’s. By 1928 their range of banjos had been extended for the company was by then advertsing their "Gretsch", "Clarophone" and "Orchestrella" models in addition to the still-popular "Rex" range.
In addition to this they were making banjos for sale under many other brand names, notably Wurlitzer and Bruno.In March 1940 the company acquired the Bacon Banjo of Groton, Conn., and the post-war "B.& D." range of banjos has been made in their factory and sold by them.
En plus de ce qu'ils faisaient banjos en vente sous de nombreux autres noms de marques, notamment Wurlitzer et Bruno.In Mars 1940, la société a acquis le Bacon Banjo de Groton, dans le Connecticut, et l'après-guerre "B. & D." gamme de banjos ont été réalisés dans leur usine et vendus par eux.
Exemple de bruno Année 1838
Gretsch produit une grande quantité de banjo uke au fil des ans. La plupart d'entre eux étaient des instruments peu coûteux, typique de ce qui est le "Clarophone" illustré ci-dessous. "tête et est estampillé" Gretsch américain "sur le dos du cheviller.
The Gretsch Broadkaster banjo line was introduced In October, 1928.
In Nov. 1928 Fred Gretsch signed a patent application for this banjo with "an all metallic banjo rim".
The line consisted of seven models. The more expensive models (2-6) had wood fretboards with increasingly more ornate pearl work up the line. The least expensive ($50-$60) and the most expensive ($250) had pearloid veneered headstocks and fretboards. Your banjo is the entry level model (my favorites). Gretsch called the pearloid "pearl amerith" or "mother of pearl amerith" and the metallic rim "nickle-bronze" with silver plated finish.
No one has yet been able to accurately date a Gretsch Broadkaster from serial number.
However, the serial number does give a clue. Gretsch banjos ('20s-60s) typically have the serial number stamped on the dowel rod inside the resonator.
catalogue 1939
Serial number Bacon .thank you "Valleyrover" http://www.mugwumps.com/BaconSerialNumbers.html
GRETSCH BANNER BLUE TENOR BANJO. probablement en 1948
Thank you "Beezaboy". http://www.banjohangout.org/
Un numéro de série à trois chiffres sur le cou à l'intérieur de la tête.
PS: Mais l'image du bannière bleu est [C] et l'image du Broadkaster est B . Ils ont mélangé les banjos.
Catalogue 1948.
Gretsch a fait l'acquisition des droits sur les instruments Bacon en 1941, mais la bannière bleue ne faisait pas partie de cette acquisition car Bacon n'a pas utilisé le nom.
Gretsch a acquis Bacon ils ont également acquis le nom de "Bannière bleue" de Wm. L. Lange ou ses successeurs. Il semble très peu probable que Gretsch "bannière bleue" soit fait avant la guerre. Gretsch n'a pas de banjos pendant la guerre et a commencé à fabriquer de nouveau en 1946. Le banjo Gretsch bannière bleue apparaît dans le catalogue 1948-1949 Gretsch.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------ GRETSCH BACON FOLK MODEL (1951)
model Gretsch Broadkaster Tenor
GRETSCH 5 STRING BANJO 1963 OPEN BACK
1975 Gretsch Ode banjo
Banjo, Tenor, Gretsch, Model "Fifty"
http://www.allmusicalinstruments.net/catalog.html
Banjo Bacon&Gretsch
1913 Earliest reference to Forrest Dale, VT address in catalog. Actual maker at that time is still unknown, although later banjos were probably made or assembled there. 1920 - 1940 Serial numbers were at approximately #5xxx - when the Groton, Connecticut works were started in April, 1920. 1920 Bacon announced 2 arched top, carved mandolins. 1922 David L. Day left Vega and joined the Bacon Banjo Company. 1923 Serial numbers were approximately #9xxx - when the Silver Bell was introduced. 1930 Ads for the new Sultana model appear stating "available in March." 1931 Serial numbers were approximately #29,xxx - when the "new generation" Symphonie, Sultana, and Senorita were introduced. 1938 Serial numbers were approximately #35,xxx - when the famous Hurricane of 1938 (Sept), closed the Groton works. 1938 - 1940 At first, The Bacon Company contracted with Gretsch to produce banjos for them. There are some transitional instruments made by Gretsch - from late 1938 to early 1940 (probably from existing stock) - which carry Bacon serial numbers, and Bacon stamps. 1940 Gretsch purchased the Bacon Banjo Company in early 1940. 1940 - 1965 Sometime around 1939 -1940, Gretsch apparently restarted their OWN serial numbers at #1 - on guitars, at least. It's unclear whether the Bacon/B&D banjos were included in this renumbering scheme, at this particular time. 1939/40 - 1965 From 1939/40 (#1 - or #001?) to 1965 (approx. #84xxx) Gretsch supposedly numbered all guitars consecutively. My observations suggest that at some point - in the early 1940's - the Bacon banjos also began to conformed to this scheme. 1950s/60s During the "Folk Boom", Gretsch produced a line of 5 string, open back banjos with both regular and extra-long necks. These all had black plastic laminate peghead overlays with "Bacon" in outlined, block letters and a small, metal plate engraved "Bacon Folk Model" tacked below it. These appear to have their own serial numberig scheme. 1964/65 - 1970 From around 1964/65 to 1972, Gretsch used a different serial format showing, Month/Year/Production Number (3-4 digits), stamped as follows: MYNNN or MYNNNN - (Month = 1-9 - with 3 or 4-digit production number) MMYNNN or MMYNNNN - (Month =10,11,12 - with 3 or 4-digit production number) (It's unclear whether the 3-4 digit "production number" is the total production for the Month - or for the Year.) # 31197 would have been made: March, 1971 #197 BUT... #121197 could be made in either: Dec, 1971 #197 - OR: Jan, 1972 #1197 1966-67 Gretsch stopped active production of Bacon and B&D banjos, around 1966-67 when Baldwin (Gretsch's parent company, at that time) bought the ODE Company. However, some Bacon/B&D stock was still seen on 1970 price lists. Problems Due to the various renumbering schemes, there are many Gretsch-made "Bacons" and "B&D's"- with 3-digit, 4-digit, and 5-digit serial numbers - which are often mistakenly identified as being made anywhere from 1910 to 1940. For example: #297 could have been made around 1908, or in the early 1940's # 2197 could have been made around 1913, the late 1940's, or Feb, 1971 #97 # 31197 could have been made in the early 1930's, 1960, or March, 1971 #197 It's fairly easy to tell a 1910 Bacon Professional, from a 1940's celluloid covered banjo - due to obvious stylistic differences. But it can be very difficult to tell apart some Groton-made Bacons, and B&D's, of the 1930's - from the later, Gretsch-made ones - because the models and certain stylistic details carried over into the Gretsch period. For example, there are some LATE Gretsch-made "Senorita" banjos with numbers in the 3X,XXX range - which were ACTUALLY made in the 1950's and early 1960's - but the serial number also suggests it might be a depression-era, Groton-made "Senorita".
It requires a broad knowledge of the various models, and stylistic details of each period to tell them all apart. (Although, in general - the quality of the Groton-made banjos, is MUCH higher than the Gretsch-made ones.)
Ed Britt http://www.mugwumps.com/BaconSerialNumbers.html
Gretsch Bacon Symphonie Silver Bell Plectrum Banjo Archtop avec un résonateur 1940'.
Gretsch style Paramont Banjo Piece Tail Don Reno style
This is the same type tail piece that Don Reno used for years on his famous RB75 Gibson ''Old Nellie''!!
***************************************************************************************** For example, there are some LATE Gretsch-made "Senorita" banjos with numbers in the 3X,XXX range - which were ACTUALLY made in the 1950's and early 1960's - but the serial number also suggests it might be a depression-era, Groton-made "Senorita".
It requires a broad knowledge of the various models, and stylistic details of each period to tell them all apart. (Although, in general - the quality of the Groton-made banjos, is MUCH higher than the Gretsch-made ones.)
Ed Britt http://www.mugwumps.com/BaconSerialNumbers.html
****************************************************************************************** Les clés a banjo
En 1879, un bateau portugais accoste à Hawaii avec ses 419 immigrants venus des Iles Madère pour cultiver la canne à sucre et l’ananas. Joao Fernandez était un de ses migrants et il ne se séparait pas de sa petite guitare portugaise à quatre cordes. Cette guitare s’appelle cavaquinho et plus précisément braguinha pour le modèle fabriqué dans la ville de Braga.
Le son de ce petit instrument fascina les polynésiens et le bouche à oreille fut tel qu’il arriva jusqu’a King David Kalakaua, dernier roi d’Hawaii. Ce monarque était un esthète, grand danseur et musicien, il se passionnait bien plus pour les arts et les réjouissances que pour la politique. Les premiers ukulélés furent donc fabriqués avec sa bénédiction. Inspirés par ce cavaquinho, le ukulélé est encore plus petit que son “papa” et s’accorde différemment, Sol Do Mi La pour le ukulélé et Ré Si Sol Ré pour le cavaquinho.
Le ukulélé qui signifie littéralement “puce sauteuse” en hawaiien en référence aux mouvements de la main qui gratte les cordes devient rapidement très populaire dans tout l’archipel. *****************************************************************************************
------------------------------------------------------------------------------------------------------------ ****************************************************************************** the New Gretsch Roots Collection
Dernière édition par Mister M le Ven 14 Mar 2014 - 7:32, édité 76 fois
coco24 '57 White Penguin
Nombre de messages : 1551 Age : 74 Localisation : Périgord Date d'inscription : 03/04/2012
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mar 13 Nov 2012 - 23:43
mister M,ma maigre contribution n'est rien au regard de ce que tu apportes (avec beaucoup d'autres) à ce Forum.
Que vous en soyez remerciés. Les forums des marques concurentes sont loin d'etre aussi complets
3KoolKat Administrateur
Nombre de messages : 916 Date d'inscription : 31/03/2005
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mer 14 Nov 2012 - 9:25
Oui, gros boulot d'archivage de Mister M...
Refuznik Professional Serie
Nombre de messages : 240 Date d'inscription : 18/01/2012
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mer 14 Nov 2012 - 22:34
Ukulélé à ne pas confondre avec la guitare Hawaïenne. La guitare hawaïenne donna naissance à sa version électrique appelé communement lap steel. http://fr.wikipedia.org/wiki/Lap_steel_guitar
Et bien sur nous avons une version Gretsch avec l'Electromatic G5715.
Mister M Administrateur
Nombre de messages : 6309 Age : 53 Localisation : Texas Date d'inscription : 20/03/2007
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Jeu 15 Nov 2012 - 7:52
Merci ...... je l'avais oublié celle la Je m'en occupe
Bob60 '57 White Penguin
Nombre de messages : 1972 Age : 64 Localisation : Marseille Date d'inscription : 30/05/2012
Sujet: Gretsch ukulele Mer 16 Jan 2013 - 9:01
Invité Invité
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mer 16 Jan 2013 - 10:15
Bob, c'est pour le Ukulolo que tu sautille ainsi
AdP '56 White Falcon
Nombre de messages : 888 Age : 77 Localisation : La Provence Date d'inscription : 28/11/2008
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mer 16 Jan 2013 - 11:33
Ukelele Hou ! Qu'elle elle est aguicheuse !
Bob60 '57 White Penguin
Nombre de messages : 1972 Age : 64 Localisation : Marseille Date d'inscription : 30/05/2012
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mer 16 Jan 2013 - 21:06
Bien sur! Qu'est ce que vous allez imaginer...
Mister M Administrateur
Nombre de messages : 6309 Age : 53 Localisation : Texas Date d'inscription : 20/03/2007
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Mer 16 Jan 2013 - 21:48
Mister M Administrateur
Nombre de messages : 6309 Age : 53 Localisation : Texas Date d'inscription : 20/03/2007
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Dim 26 Jan 2014 - 18:18
G9400 Broadkaster Deluxe
G9410 Broadkaster Special.
G9420 suprême Banjo
G9480 Laydie Belle Irish Tenor Banjo
pyl36 '57 White Penguin
Nombre de messages : 2370 Age : 58 Localisation : indre Date d'inscription : 09/06/2013
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Sam 1 Mar 2014 - 22:29
Il y en a vraiment de superbes!!
Mister M Administrateur
Nombre de messages : 6309 Age : 53 Localisation : Texas Date d'inscription : 20/03/2007
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Sam 5 Avr 2014 - 17:47
Mister M Administrateur
Nombre de messages : 6309 Age : 53 Localisation : Texas Date d'inscription : 20/03/2007
Sujet: Re: GRETSCH BANJO et UKULELE... Jeu 22 Déc 2022 - 0:12
[/url]
This Kaholas and Co. "Ukulele O Hawaii" Gretsch is in like new unused condition... it even comes in its original cardboard box, box is missing its top. This is a great example of an ukulele that looks like it was made in Hawaii when in fact it was manufactured by Gretsch, a mainland manufacturer.